Uheldet er ude; du har knækket en tand og har derfor brug for professionel hjælp hos en lokal tandlæge. Hos Valby Tandklinik har vi gennem tiden behandlet en lang række mere eller mindre alvorlige tandskader, herunder knækkede tænder. Har du derfor knækket en eller flere tænder, så kan du kigge forbi klinikken til en professionel undersøgelse og behandling.

En knækket tand kan som udgangspunkt reddes, hvis man skrider til handling med det samme. Når det kommer til knækkede tænder, findes der en række forskellige behandlingsmuligheder. Disse gennemgår vi med dig, hvis du er blevet ramt af en tandskade, som du ønsker behandlet på bedst mulig vis.

Årsagerne til knækkede tænder er mange

At tænder som udgangspunkt er stærke og holdbare er ikke ensbetydende med, at de ikke kan knække eller blive skadet på anden vis. Faktisk kontaktes vi tit og ofte af patienter, som har mistet, knækket eller skadet en eller flere tænder som et resultat af et traume. Langt de fleste tandskader, herunder knækkede tænder, opstår i forbindelse med fald og ulykker. Det kan for eksempel skyldes et slag i hovedet, fald fra cyklen eller noget helt tredje. En knækket tand kan også opstå som følge af store huller eller grundet træthedsbrud.

I bund og grund er det ikke afgørende, om dine tænder er knækket af den ene eller anden grund. Det vigtigste er, at du søger tandlæge hurtigst muligt, så du kan blive præsenteret for behandlingsmulighederne og komme dit problem til livs.

Hvad stiller man op med en knækket tand?

En knækket eller flækket tand er som regel forbundet med voldsom smerte og ubehag. Da smerterne kan være uudholdelige, er der al mulig god grund til at søge tandlægehjælp. En knækket tand behandler desværre ikke sig selv, hvorfor det ikke kan anbefales at vente med at blive behandlet.

I forbindelse med et traume er det vigtigt at undersøge, om hele tanden er slået ud, eller om der blot er slået en mindre flig af tanden. Drejer det sig om hele tanden, skal du optimalt set opbevare den i vand eller i munden. Din tandlæge vil kunne give dig yderligere viden om, hvad du stiller op med en knækket tand, hvis uheldet er ude.

En flækket tand skal straks behandles

Der er ingen tid at spilde, når det kommer til knækkede, flækkede og beskadige tænder. Da tiden spiller en rolle, bør du benytte dig af muligheden for at få foretaget en akutbehandling. Hos Valby Tandklinik gør vi altid en stor indsats for at finde tid til akutte patienter. Skal du have behandlet en knækket eller udslået tand efter lukketid, kan du besøge din lokale vagttandlæge. Her vil du bl.a. kunne blive behandlet for tandpine, som ofte opstår i forbindelse med førnævnte traumer.

Knækket tand pris

Hvad koster det at få behandlet en knækket tand?

Det er aldrig sjovt at få knækket et større eller mindre stykke af en tand. Det er ikke desto mindre noget, man skal behandles for. Prisen vil dog afhænge af, hvilken behandling man når til enighed om at foretage. Når man taler knækkede tænder, vil behandlinger som rodbehandlingfyldninger og facader normalt komme på banen.

Knækket tand og tandlægeskræk

At knække en tand er aldrig ønsketænkning. En sådan tandskade vil ofte medføre en del smerter og ubehag, som ofte kun kan holdes nede med smertestillende medicin. Situationen bliver dog ikke mindre ubehagelig eller anspændt, hvis man lider af tandlægeskræk. Når man knækker en tand, er det nemlig sund fornuft at lægge vejen forbi den lokale tandlæge så hurtigt som muligt. Den viden har du sikkert allerede tilegnet dig, men frygter du mødet med tandlægen, så overvejer du måske, om du ikke kan undvære en behandling. Desværre kan en knækket tand forårsage en række udfordringer, som ikke løser sig selv. Den knækkede tand kan være svær at rense, hvorfor der nemt vil opstå bakteriedannelser, som kan føre til huller. Værst tænkeligt kan det være nødvendigt at rive tanden ud. Der er dog ingen grund til at lade det gå så vidt.

I vores klinik møder vi tit folk, som lider af tandlægeskræk i højere eller mindre grad. Disse patienter bliver mødt med stor forståelse, respekt og tålmodighed. Netop den høje grad af tålmodighed, respekt og forståelse vil du også opleve, hvis du besøger vores tandklinik med en knækket tand. Selvom du har svært ved at håndtere din tandlægeskræk, så vil du takke dig selv for at handle hurtigt, hvis du er så uheldig at knække en tand helt eller delvist.

Står den knækkede tand til at redde?

Der er ingen regler uden undtagelser, men som regel vil den flækkede tand kunne reddes ved brug af en tandkrone eller plast. Dette vil være tilfældet, hvis tanden blot er knækket, eller hvis der er slået en flig af. Er det tilfældet, så vil du kunne få påsat en krone, som matcher dine andre tænder i både facon og farve.

Er tanden slået helt ud, vil den ikke nødvendigvis være til at redde. En udslået tand skal straks sættes på plads, hvis man skal gøre sig forhåbninger om, at den skal vokse fast igen. Er det af den ene eller anden grund ikke muligt at redde den berørte tand, så vil man kunne erstatte den mistede tand med et implantat.

Hvad enten tanden er knækket eller slået helt ud, er det vigtigt, at man kontakter en tandlæge for at få faglig vejledning og sparring. Din måde at håndtere situationen på vil nemlig have afgørende betydning for resultatet.

Disse tandsygdomme kan forårsage knækkede tænder

Selvom knækkede tænder ofte opstår i forbindelse med uheld på bl.a. cykelstien og i sportshallen, så er der faktisk også mange tandsygdomme, som kan forårsage knækkede tænder. Dette kan du drage nytte af at vide lidt om, så du kan blive behandlet for eventuelle komplikationer. Der er bl.a. tale om følgende lidelser:

• Huller i tænderne
  • Tænderskæren
  • Rodbehandlinger

… og en række andre lidelser.
Skærer du f.eks. tænder, eller døjer du med huller i tænderne, så er du i særlig stor risiko for at knække dine tænder. Disse faktorer kan i hvert fald være med til at svække tænderne. En knækket tand kan delvist forebygges ved at være opmærksom på ovenstående – dog kan man ikke gardere sig 100 % mod uheld.