Paradentose (også kaldet de løse tænders sygdom, paradontose) er en meget udbredt tandsygdom. Parodontose er en typisk følgesygdom til tandkødsbetændelse. Behandles tandkødsbetændelse ikke i tide, vil betændelsen nemlig udvikle sig til parodontose, som i værste fald kan gøre dig tandløs.

Paradentose kaldes for en folkesygdom, idet de fleste får denne sygdom på et tidspunkt i livet. Man kan dog selv gøre en indsats for at forebygge sygdommen. For eksempel er det vigtigt at reagere på symptomer på tandkødsbetændelse, da parodontose altid starter som en tilsyneladende harmløs betændelse i tandkødet. Det kan vise sig i form af ømt og blødende tandkød.

Hvem får paradentose?

Alle – eller næsten alle – får paradentose før eller siden. Der er dog enkelte forhold, som har betydning for udvikling af parodontose. Disse forhold bør du være bekendt med, så du, hvis muligt, kan undgå dette. Følgende forhold vil kunne øge risikoen for paradentose:

• Mundtørhed
  • Alder
  • Rygning
  • Knogleskørhed

Med udgangspunkt i ovenstående liste råder vi dig til at indlede et rygestop og desuden undgå mundtørhed. Det er blot noget af det, man kan gøre for at reducere risikoen for at udvikle parodontose. Forhold som alder og knogleskørhed er sværere at gøre noget ved.

Mænd er som udgangspunkt lige så udsatte som kvinder, selvom flere undersøgelser tyder på, at man er særligt udsat under graviditet.

Symptomer på paradentose

En af de store udfordringer ved parodontose er, at denne tandsygdom sjældent giver symptomer. Det betyder, at det med det blotte øje er svært at konkludere, om man har udviklet parodontose eller ej. Dette kan kun en tandlæge eller tandtekniker vurdere.

Selvom der i mange tilfælde kun er få eller ingen symptomer på parodontose, så bør du kende til de symptomer, som kan være til stede. Oplever du noget af nedenstående, kan det være et tegn på, at du har udviklet parodontose:

• Løse tænder
  • Blødende tandkød
  • Ømt tandkød

Ovenstående kan også være tegn på tandkødsbetændelse. Det gør sig i hvert fald gældende for de to sidste faktorer. Er dine tænder begyndt at føles løse, så er risikoen for, at du er blevet ramt af parodontose meget stor.

Vi tilbyder også paradentose behandling hos vores søsterklinik Tandlægerne i Parken.

Behandling af paradentose

Set i bakspejlet skulle man selvfølgelig have været behandlet for tandkødsbetændelse, inden tilstanden udviklede sig til parodontose. Det betyder dog ikke, at det ikke er muligt at behandle paradentose. Denne tandsygdom kan og bør behandles, så man kan sikre sig, at tænderne ikke mister yderligere fæste. Uden en indsats vil man opleve, at tænderne løsnes og falder ud en efter en. Til sidst vil man altså være tandløs, hvis man ikke søger tandlæge og bliver behandlet.

Behandling af parodontose foregår ved, at man fjerner tandsten og bakterier i tandkødslommen. Er tandkødslommerne meget dybe, kan en tandkødsoperation blive bragt i spil.

Efter endt behandling vil du blive instrueret i, hvordan du fremadrettet skal børste og pleje dine tænder og tandkød for at undgå at udvikle paradentose igen i fremtiden. At du en gang er blevet behandlet for parodontose er nemlig ikke ensbetydende med, at du ikke i fremtiden vil opleve problemer med løse tænder m.v. Af følgende grund er det værd at følge tandlægens anvisninger. Det vil kunne spare dig for både penge, smerter og besvær.

Forebyggelse af paradentose

I forlængelse af forrige afsnit vil vi gerne gøre dig lidt klogere på, hvordan du forebygger paradentose. Som med de fleste andre tandsygdomme, så kan én og samme tandsygdom sagtens opstå flere gange i løbet af livet. Faktisk er der en temmelig stor risiko for, at du engang i fremtiden udvikler de løse tænders sygdom igen. Med en målrettet indsats vil du om ikke andet kunne minimere risikoen for, at dette sker. Bliver man behandlet for denne tandsygdom, så vil man som sagt også blive instrueret i fremtidig forebyggelse. Denne viden er guld værd for dig, som ikke ønsker at døje med smerter og i øvrigt ikke er interesseret i at besøge din tandlæge i tide og utide.

Med følgende tiltag vil du kunne reducere risikoen for at udvikle paradentose:

1. Læg cigaretterne på hylden (rygning kan fremme lidelsen)
  2. Pas godt på dit immunforsvar og undgå stress
  3. Vær opmærksom på mundtørhed (og bliv behandlet for det hvis nødvendigt)
  4. Gør brug af tandtråd (til at fjerne bakteriebelægninger mellem tænderne)
  5. Brug god tid på tandbørstningen (børst både tænder og tandkød)
  6. Hold dig så vidt muligt fra sukkerholdige produkter (især sodavand og karameller)
  7. Søg tandlæge ved mistanke om tandkødsbetændelse eller paradentose

En akutbehandling kan blive nødvendig

Tiden spiller en meget afgørende rolle, når det kommer til behandling af paradentose. Jo længere tid du venter med at søge tandlæge, desto mere alvorlig vil situationen blive. Det bedste man kan gøre er at komme forbi klinikken til en konsultation, når man begynder at mærke de første symptomer, i form af blødende tandkød e.l. På dette tidlige stadie er der rig mulighed for at gøre noget, inden tilstanden udvikler sig yderligere og forårsager løse tænder, og dét der er værre.

Da man ikke nødvendigvis kan vente en uge eller to med at komme forbi til en undersøgelse, så kan det overvejes at gøre brug af vores tilbud om akutbehandling. Ved behov skal du rette henvendelse til tandlægevagten. Der er ikke mulighed for telefonisk konsultation uden for de almindelige åbningstider.

Medicin og paradentose

Som du er blevet gjort opmærksom på, så kan paradentose opstå af mange forskellige grunde. En af de grunde er visse typer medicin. Blandt de mest udbredte bivirkninger ved medicin finder man mundtørhed. Netop mundtørhed kan føre til tandkødsbetændelse og sidenhen paradentose uden den rigtige behandling. Lider du af mundtørhed pga. medicin, så kan du i samråd med din læge undersøge, om der findes nogle medicinske alternativer, som ikke har mundtørhed som en bivirkning. F.eks. er der meget hjertemedicin, som er indirekte skyld i mange tandproblemer, herunder paradentose.

Der vil altid være bivirkninger ved medicin, men kan man forebygge alvorlige tandproblemer ved at skifte medicin, så bør det tages til overvejelse.
Vi kan hjælpe dig med dit tandproblem

Hos Valby Tandklinik arbejder vi med rigtig mange mere eller mindre alvorlige tandproblemer. Dette gælder også paradentose, som især forekommer hos ældre patienter. I vores klinik vil vi indledningsvis tilbyde en undersøgelse og en konsultation. Ud fra denne seance vil vi vurdere, hvad næste step skal være. Vi vil – uanset omfanget – forsøge at hjælpe dig så godt videre som overhovedet muligt. Er du interesseret i at vide, hvem du vil blive mødt af i vores klinik, så klik her.