Hos Valby Tandklinik har vi mange års erfaring i at udføre rodbehandlinger. Det har den praktiske betydning, at du er sikret et godt resultat og en tryg oplevelse, hvis du lægger vejen forbi vores klinik. Vi bestræber os altid på at udføre smertefrie og skånsomme rodbehandlinger, hvor du som patient føler dig godt tilpas både under og efter behandlingen. Vi er desuden eksperter i at håndtere patienter med tandlægeskræk. Ergo er tandlægeskræk ingen hindring.

Der kan være forskellige årsager til, at man skal have udført en rodbehandling. Vi kan, uanset årsagen, byde ind med vores mange års erfaring og ekspertise på området. Kig derfor gerne i din kalender og book derefter en tid. Du kan benytte dig af online tidsbestilling her.

Hvornår er det nødvendigt at rodbehandle en tand?

De færreste mennesker drømmer om at få udført en rodbehandling. Det er ikke desto mindre noget, man kan blive nødt til, hvis uheldet er ude.

Selvom der som bekendt kan være flere grunde til, at en rodbehandling er sidste udvej, så er der særligt én årsag, som er hyppigere end andre. Den hyppigste årsag er manglende behandling af huller i tænderne. Bliver der ikke taget hånd om huller i tænderne i tide, så risikerer man nemlig, at der opstår infektion i tandens rodkanaler. Denne infektion kan umiddelbart kun behandles på én måde; med en rodbehandling.

Den hyppigste årsag er manglende behandling af huller i tænderne. Der kan dog også være andre årsager. En anden hyppig årsag er, at man har været udsat for et traume. Man kan tale om et traume, hvis man har været udsat for et slag, som har medført blottelse af nerven e.l. Man kan også være uheldig at opleve tab af blodforsyning. I begge tilfælde kan en rodbehandling være nødvendig, selvom man ikke nødvendigvis oplever smerter.

Er en rodbehandling en nødvendighed?

Man kan selv gøre en stor indsats for at passe godt på sine tænder. Desværre kan man ikke gardere sig mod alle tænkelige uheld. Du kan for eksempel ikke gardere dig 100 % mod traumer, som netop kan nødvendiggøre en rodbehandling. Derfor er der ingen garanti for, at dine tænder ikke vil blive rodbehandlet en eller flere gange i løbet af dit liv. Du kan dog krydse fingre for, at det aldrig bliver aktuelt.

Det er relativt nemt at finde svar på, om en rodbehandling er en nødvendighed eller ej. Fælles for de fleste rodbehandlinger er, at de indledes med en røntgenundersøgelse. Da tandroden ikke er synlig i munden, er det nødvendigt at tage et røntgenbillede. Med en sådan undersøgelse er det bl.a. muligt at få et indblik i rodens længde og problemets omfang. Med udgangspunkt i denne viden er det lettere at planlægge næste skridt. Det er kutyme, at der bliver foretaget en røntgenundersøgelse både før og efter behandlingen. Efter behandlingen vil vi sikre os, at alt er, som det skal være. Dette sikrer vi os med en røntgenundersøgelse.

Som privatperson uden faglig viden på området kan du ikke vurdere, om det er nødvendigt at få udført en rodbehandling. Derfor vil vi under alle omstændigheder anbefale dig at komme forbi til en undersøgelse.

Da en død tandnerve kan føre uudholdelige smerter med sig, er det vigtigt, at man kommer i behandling så hurtigt som muligt. I mange tilfælde er smerterne så slemme, at man ikke kan sove om natten. I mere sjældne tilfælde vil man hverken opleve smerter eller ubehag. Det varierer markant fra person til person. En død nerve skal dog behandles, uanset om man er smertefri eller oplever smerter døgnet rundt.

Smerter efter rodbehandling

Det er desværre mere reglen end undtagelsen, at man oplever smerter efter en rodbehandling. Der er dog hovedsageligt tale om forbigående smerter, som formentlig vil aftage efter et par dage. Du behøver som udgangspunkt kun at tage kontakt til din tandlæge, hvis smerterne enten er tiltagende eller vedvarende. Er du heldig, så oplever du ingen eller milde smerter i tandens nerve.

Tag kontakt til os, hvis smerterne tager til og / eller ikke forsvinder inden for et par dage. Vi byder gerne ind med gode råd til håndteringen af disse. Går smerterne fortsat ikke væk, kan du evt. komme forbi til en undersøgelse.

Hvad er den aktuelle rodbehandling pris?

Hvad koster en rodbehandling?

Dét spørgsmål har vi fået stillet et utal af gange. Selvom vi gerne ville komme med ét kort og konkret svar på dette, så er det en realitet, at prisen for en rodbehandling kan variere fra gang til gang. Prisen afhænger primært af, om der skal rodbehandles en fortand med 1 kanal, eller om der skal rodbehandles en kindtand med for eksempel 2 eller 3 kanaler. For at bestemme dette skal du komme forbi til en konsultation.

Selvom vi ikke kan præsentere dig for en konkret rodbehandling pris, så står vi gerne klar med et godt tilbud til dig, hvis du kontakter os. Efter endt konsultation vil vi kunne gøre dig klogere på, hvad behandlingen vil koste.

Disse faresignaler skal du være opmærksom på

Som udgangspunkt går rådet på at søge tandlæge ved den mindste mistanke og i tvivlstilfælde. Sandheden er den, at rigtig mange danskere går rundt med en uopdaget tandrodsbetændelse, hvilket er problematisk, da betændelsen stille og roligt vil sprede sig og forværre situationen. Opdager man ikke betændelsestilstanden i tide, kan lidelsen blive både mere smertefuld og sværere at behandle. Dette vil også sætte sine økonomiske præg, idet der er mange omkostninger forbundet med at få udført en rodbehandling.

Du skal i særdeleshed være opmærksom på følgende:

• Ømhed ved tygning
  • En tand har ændret farve
  • Ømhed ved synkning
  • Ømhed ved kæben
  • Hævelse omkring øjet

Ovenstående kan skyldes rigtig mange ting, hvorfor det uden en undersøgelse er svært at sige, om du er blevet berørt af tandrodsbetændelse, eller om symptomerne skyldes noget helt andet. Det er ikke desto mindre vigtigt, at man tager sig nogle vigtige forholdsregler ved at kigge forbi den lokale tandklinik. En tandlæge vil relativt let kunne fastslå, om symptomerne skyldes det ene eller andet. Dette vil give dig ro i maven og kan desuden spare dig for penge på sigt.

Fremtidsudsigter efter endt rodbehandling

Det er en realitet, at der er forskel på en alm. tand og en rodbehandlet tand. Den rodbehandlede tand kan ved behov forsynes med en krone, hvis man er bekymret for, at tanden vil knække i fremtiden. Selvom det er muligt at sætte en krone på med det samme, så venter man typisk med at udføre en kronebehandling. Det skyldes til dels, at man ikke kan være sikker på, at et nyt indgreb ikke er påkrævet, og dels at der skal gøres nogle praktiske og økonomiske overvejelser. Du kan søge finansiering til begge dele, hvis det kniber med økonomien.

Fremtidsudsigterne ser i langt de fleste tilfælde rigtig gode ud. Den planlagte rodbehandling og udførslen af denne spiller selvfølgelig en stor rolle, men det er mindst lige så vigtigt, at du selv er god til at passe og pleje den rodbehandlede tand. En rodbehandlet tand har lidt andre behov og reagerer lidt anderledes sammenlignet med andre tænder, hvorfor denne tand kræver en lidt anden pleje. Dette vil du blive vejledt yderligere i, hvis du vælger at få udført en rodbehandling. Vi svarer glædeligt på spørgsmål både før, under og efter behandlingen. Har du allerede nu spørgsmål til, hvordan behandlingen gribes an, og om denne behandling er den rette med udgangspunkt i dine symptomer, så kontakt os gerne.

Du kan også kontakte vores søsterklinik, Tandlægerne i Parken for en rodbehandling.