En stor del af den danske befolkning lider af tandlægeskræk. Du står derfor langt fra alene med denne skræk, som plager både børn og voksne. Tandlægeskræk kaldes også for tandlægefrygt og tandlægeangst. Alle disse begreber refererer til én og samme frygt; frygten for at gå til tandlæge.

Hos Valby Tandklinik har vi mange års erfaring med at behandle patienter med tandlægeskræk. Vi er klar til at tage dig i hånden og hjælpe dig godt igennem forløbet, hvad enten du frygter det kommende tandeftersyn eller den planlagte tandbehandling.

Vi tager din tandlægeskræk seriøst

Du er altid i gode hænder hos os, hvad enten du bliver mødt af vores tandlæger, tandplejere eller klinikassistenter. Alle vores medarbejdere er nemlig uddannede og erfarne i at behandle patienter med tandlægeskræk. Du kan dermed være sikker på, at vi forstår os på din angst og tager den meget seriøst. Vores store ønske er at give dig en god oplevelse, så du kan slippe af med din tandlægeskræk en gang for alle.

For at kunne hjælpe dig bedst muligt, så beder vi dig om at oplyse, at du lider af tandlægeskræk, når du bestiller tid til en konsultation. Det vil nemlig give os mulighed for at forberede os ordentligt og sætte god tid af til konsultation.

Smertefrie behandlinger og personlig service i højsædet

Du tager fejl, hvis du tror, at al tandbehandling er forbundet med smerter og ubehag. Det er nemlig ikke tilfældet. Hos Valby Tandklinik udfører vi smertefrie og skånsomme tandbehandlinger. Vi kan takke den moderne teknologi for at gøre det muligt at behandle smertefrit. Det vil oftest være muligt at blive behandlet under bedøvelse, typisk i form af lokalbedøvelse. Dermed kan du trygt lægge dig i stolen uden at være bekymret for smerter.

Foruden smertefrie behandlinger vægter vi den personlige og glade service højt. Vi taler i øjenhøjde og besvarer gerne alle tænkelige spørgsmål, så du kan slippe af med de eventuelle bekymringer, som måtte nage dig. Dette vil give dig ro i sindet og forhåbentlig betyde, at du kan vinke farvel til din tandlægeskræk.

At lide af tandlægeskræk er ingen skam

Alle mennesker – om de vil indrømme det eller ej – frygter et eller andet. Denne frygt kan være forbundet med skam og opfattes måske som et decideret tabu. Hos Valby Tandklinik mener vi dog ikke, at der er nogen grund til at føle sig skamfuld, fordi man lider af tandlægeskræk eller af anden angst.

Ifølge nye undersøgelser lider omkring 4 ud af 10 danskere af tandlægeskræk i en eller anden grad. Blandt de 40 % er der rigtig mange, som får det både fysisk og mentalt dårligt ved tanken om at skulle til tandlæge. Omkring 10 % lider af decideret odontofobi – kan oversættes til fobi over for tandlæger eller det at få udført en tandbehandling.

Med ovenstående tal in mente er du nu gjort bekendt med, at mange mennesker er i samme båd som dig. Der går ikke én uge, hvor vi ikke behandler patienter med tandlægeskræk, hvorfor du kan stole trygt på, at vi er vant til at møde folk, som deler din frygt for at gå til tandlæge. Hos os kan du dermed tale åbent og ærligt om din frygt. Ud fra dette kan vi skræddersy behandlingen, så den bliver så smertefri og behagelig som overhovedet muligt.

Vi sætter god tid af til vores angstplagede patienter

Ingen mennesker ønsker at lide af tandlægeskræk, da det typisk indebærer en masse ubehagelige tanker, bekymringer og ondt i maven. En faglig og uforpligtende konsultation vil dog ofte kunne gøre disse tanker og bekymringer til skamme. De fleste patienter med tandlægeskræk kan i hvert fald nikke genkendende til, at nervøsiteten stille og roligt aftager, når man bliver mødt af en sød og imødekommende tandlæge, som i øjenhøjde fortæller, hvad der skal ske og forsikrer en om, at det hele nok skal gå godt.

Hos Valby Tandklinik er vi indforståede med, at angstplagede patienter har lidt anderledes behov end andre. Derfor sørger vi for at sætte god tid af til disse patienter. Lider du af tandlægeskræk, er det vigtigt, at du oplyser dette ved tidsbestilling, så vi kan planlægge efter det.

Årsager til odontofobi

Odontofobi findes i mange former og afskygninger. Ligeså kan der være mange mulige årsager. Mange har svært ved at sætte ord på, hvorfor denne frygt er så stærk. Der vil dog ofte være en eller anden forklaring på den svære angst.

Frygten for at besøge en tandlæge hænger tit og ofte sammen med, at man tidligere har haft en eller flere mindre gode oplevelser. Det kan f.eks. være, at man efter en tandbehandling har oplevet meget svære smerter, som man stadig husker mange år senere. Det kan også være, at man har haft en dårlig oplevelse med en given tandlæge, som ikke har indfriet forventningerne om at vise tilstrækkelig hensyn e.l. Selvom det ikke er unormalt at huske de dårlige oplevelser, så er det vigtigt at forstå, at en dårlig tandlægeoplevelse sjældent gentages. Har du ikke været tilfreds med din nuværende tandlæge, så står det dig frit for at skifte. Vi byder dig glædeligt velkommen i vores tandklinik. Er du bevidst om, hvorfor netop du lider af tandlægeskræk, så kan du med fordel oplyse dette ved konsultationen, så der kan blive taget særlige hensyn.

Dette kan du gøre for at håndtere din tandlægeskræk

Tandlægeskræk er sjældent noget, man bliver kureret for fra den ene dag til den anden. Der findes dog en række metoder og værktøjer til at håndtere angsten for at gå til tandlæge. Disse metoder har hjulpet for mange andre og vil derfor sandsynligvis også have en positiv indvirkning på din oplevelse af dét at gå til tandlæge. Herunder får du en række gode råd til at håndtere odontofobi:

• Fortæl ærligt om din skræk og få besvaret dine eventuelle spørgsmål
  • Tag din kæreste eller gode ven med til behandlingen eller konsultationen
  • Sørg for at sove godt op til behandlingsdagen
  • Gør brug af forskellige vejrtrækningsøvelser (for at undgå at gå i panik)
  • Vælg en tandlæge med speciale i behandling af patienter med tandlægeskræk
  • Anmod om lokalbedøvelse ved behov
  • Lad være med at udskyde behandlinger (det vil kun forstærke angsten)

Jo mere du arbejder med din tandlægeskræk, desto større chance er der for, at du vil kunne kontrollere den og dermed få en god (bedre) oplevelse med at gå til tandlæge.