Hvad er en visdomstand? Hvilket formål har den? Skal den fjernes?

Spørgsmålene er mange, når det kommer til visdomstænder. Med vores brede viden og mange års erfaring kan vi naturligvis besvare de fleste spørgsmål vedr. visdomstænder. Foruden en masse viden kan vi bryste os af mange års erfaring med at udføre forskellige behandlinger af visdomstænder. For eksempel hører fjernelse af visdomstænder til blandt vores udbudte behandlinger. Skal du have fjernet en eller flere visdomstænder, så kan vi selvfølgelig være behjælpelige.

Viden om visdomstænder

Hvad er visdomstænder?

Tænder er ikke bare tænder. Foruden fortænder og kindtænder findes der visdomstænder, som typisk bryder frem omkring 20-års alderen. Navnet kommer sig af, at man først får disse tænder, når man er omkring 20 år gammel, hvor man betragtes som voksen og vis. Det skal dog understreges, at langt fra alle får visdomstænder. I mange tilfælde vil visdomstænderne blive liggende under kæbeknoglen uden at bryde frem. De såkaldte visdomstænder er i øvrigt de sidst ankommende tænder.

Man bliver helt sikkert skuffet, hvis man tror, at alle tænder har en praktisk funktion. Faktum er nemlig, at visdomstænderne ikke har nogen særlig funktion. Der er her tale om et levn fra fortiden, som desværre ikke kommer til sin ret i dag, fordi menneskets kæber er blevet mindre med tiden. Det har den praktiske betydning, at der ikke længere er plads til visdomstænderne. Ergo har vi slet ikke brug for vores visdomstænder. Det er desværre ikke ensbetydende med, at de ikke dukker op.

Ovenfor blev du gjort bekendt med, at vi strengt talt ikke har brug for vores visdomstænder. Faktisk har vi ofte slet ikke plads til disse. Dette fører ofte en masse problemer med sig. Faktisk kan generne fra disse tænder være så omfattende, at den eneste løsning er at fjerne de tilstedeværende visdomstænder. Det er dog ikke nødvendigvis den eneste udvej i dit tilfælde. Vi vil ikke desto mindre gerne lave en grundig undersøgelse af dine visdomstænder, så vi kan vurdere, om det er nødvendigt at behandle (evt. fjerne) tænderne.

Betændelse i visdomstænder

Det er aldrig sjovt at få betændelse i tænderne. Det er heldigvis noget, som man langt hen ad vejen kan undgå ved at følge tandlægens anvisninger mht. tandpleje. Ligesom der kan opstå betændelse i kindtænder, så kan der naturligvis også opstå betændelse i visdomstænder. Denne smertefulde betændelsestilstand kan opstå, hvis madrester og bakterier får lov til at sidde på og omkring visdomstanden. Dette skal du derfor undgå.

I de fleste tilfælde vil man ikke være i tvivl om, hvorvidt der er opstået betændelse eller ej. Skulle du mod forventning være i tvivl, så bør du være opmærksom på de mest almindelige tegn på betændelse. Du bliver præsenteret for disse tegn herunder:

• Rødme
  • Hævelse
  • Dårlig ånde
  • Synkebesvær
  • Smerter og ømhed

Oplever du noget af ovenstående, så bør du hurtigst muligt rette henvendelse til din tandlæge. Er der betændelse omkring en eller flere af dine visdomstænder, skal der nemlig kigges på det hurtigst muligt.

Undgå betændelse

Det er ingen hemmelighed, at visdomstænderne er de sværeste at børste og pleje. Det er dog ingen undskyldning for ikke at give disse tænder opmærksomhed. Som regel vil man kunne forebygge betændelsestilstande ved at indføre sunde rutiner med regelmæssig tandbørstning og hyppig brug af tandtråd. Din tandlæge vil kunne give dig endnu flere gode tips og tricks, hvis du ikke er bekendt med, hvordan de drilske visdomstænder bør plejes i det daglige.

Hvornår er det nødvendigt at fjerne en visdomstand?

En visdomstand kan og bør fjernes i forskellige situationer. Da det er både omkostningsrigt og smertefuldt at få fjernet visdomstænder, vil dette indgreb kun komme på tale, hvis der ikke umiddelbart er andre muligheder. Vores erfaring viser, at det er nødvendigt at fjerne visdomstænder i følgende tilfælde:

• Hvis der er betændelse omkring kronen
  • Hvis tandens tilstedeværelse forhindrer et naturligt sammenbid
  • Hvis der er opstået parodontose
  • Hvis den gnaver på tanden foran

.. og i en række andre tilfælde.

Er du i tvivl om, hvorvidt dine visdomstænder bør fjernes eller ej, så bør du booke tid til en snarlig konsultation.

I de fleste tilfælde kan tanden trækkes ud, mens man andre gange er nødt til at operere den ud. Vi bruger vores viden, know-how og mange års erfaring til at vurdere, om den ene eller anden løsning er mest ideel i din situation. Forud for disse indgreb vil vi foretage en røntgenundersøgelse, som vil give os en bedre idé om, hvordan roden og tanden ligger nede i knoglen.

Visdomstand pris: Hvad koster det at få fjernet en visdomstand?

Der kan som bekendt være forskellige gode grunde til, at man ønsker at få fjernet en eller flere visdomstænder. Er du i samråd med din tandlæge nået frem til, at det er mest hensigtsmæssigt at fjerne tanden, så kan du med god grund indhente et tilbud.

Der findes ikke en generel visdomstand pris, da der findes flere måder, hvorpå man kan fjerne en visdomstand. Foruden udgifter til selve fjernelsen vil der være udgifter til røntgenundersøgelser og bedøvelse. Dette vil vi gøre dig klogere på, hvis du anmoder om et tilbud. Du kan finde vores generelle priser her.

Sandsynligheden for at få visdomstænder er relativ stor

Selvom langt fra alle får visdomstænder, så er der en relativ stor chance (eller risiko) for at få en visdomstand eller fire. Man kan sagtens klare sig uden disse tænder, hvorfor du ikke skal være bekymret, hvis du ikke har fået dem, eller hvis de bare ikke er synlige. De udskældte visdomstænder er mere til skade end gavn, hvorfor man skal føle sig heldig, hvis man ikke får dem. Skulle det dog ske, at du får op til fire visdomstænder, så skal du vide, at de som hovedregel er helt harmløse og ikke nødvendigvis skal fjernes.

Befinder du dig i de sene teenageår eller i 20’erne, så skal du være ekstra opmærksom på, om der dukker nye tænder op. Det er nemlig typisk i denne periode af livet, at man begynder at ane den første visdomstand. Umiddelbart efter vil flere tænder følge trop. Man kan samlet set få fire visdomstænder, som vil fordele sig på henholdsvis under- og overkæben. I stedet for at frygte dette bør du sætte dig ind i, hvordan du forebygger potentielle problemer, og hvilke tegn du skal være opmærksom på.

En visdomstand kan godt være usynlig

Ja, du læste rigtigt; der findes rent faktisk usynlige visdomstænder. Det karakteristiske ved disse tænder er, at de aldrig kommer frem i munden og derfor ikke er synlige med det blotte øje. En usynlig visdomstand gør som regel ikke det store væsen af sig. Dog kan man risikere, at den gnaver på nabotanden og derfor muligvis bør fjernes. Ligesom det gør sig gældende for såvel synlige visdomstænder som alle andre tænder, så bør usynlige visdomstænder kun fjernes, hvis de forårsager skader, smerter eller andre komplikationer.

Den usynlige visdomstand bliver ofte liggende i kæben i mange år, men kan bryde frem, når du mindst venter det. Af følgende grund er det vigtigt, at du holder øje og møder op til de planlagte tandeftersyn. Så er det i hvert fald muligt at forebygge de fleste problemer.

Røntgenbillede af visdomstand

Med en røntgenundersøgelse er det muligt at blive meget klogere på dine visdomstænder og deres tilstand. Billederne fra denne undersøgelse vil nemlig afsløre, hvordan tanden og roden ligger nede i knoglen. Ser alt normalt ud, så behøves der som udgangspunkt ikke at gøres yderligere. Dog vil man sandsynligvis blive kaldt ind til løbende kontrol, så man kan sikre sig, at det ikke udvikler sig i den forkerte retning. Viser billederne derimod, at tanden ligger og gør skade, så vil næste step typisk være at fjerne den givne tand.