Huller i tænderne

Er du berørt af en af de mest udbredte tandsygdomme i form af caries? Eller ønsker du gode råd til at forebygge caries? Så er der hjælp at hente.

Huller i tænderne er noget, som mange frygter og gerne vil undgå – og med god grund. Det kan være meget smertefuldt at være berørt af caries i tænderne, hvorfor den rette viden om, hvordan man kan forebygge denne tandsygdom er yderst værdifuld.

Huller i tænderne opstår, når tandens tandben og emalje nedbrydes af den syre, der helt naturligt opstår, når bakterierne på tænderne får lov til at omdanne sukker til syre. Fjernes bakterierne ikke i tide, så vil ætsningen blot fortsætte, og hullet vil dermed blive både større og dybere. Med andre ord vil tandproblemet vokse i omfang og kompleksitet, desto længere tid der går, inden der handles på problemet. Derfor skal du ikke tøve med at kontakte din tandlæge, hvis du mistænker et cariesangreb.

Ring til os på: 69 89 69 89 og få en tid til huller i tænderne med det samme.

Sådan behandles huller i tænderne

Du kan med al sandsynlighed undgå at blive behandlet for huller i tænderne, hvis du reagerer på tidlige tegn på caries. Begyndende caries er nemlig som regel harmløst, hvis man vel at mærke ændrer adfærd i forhold til mundhygiejne og kostvaner.

Fortsætter du med at indtage sukker i store mængder, og er din mundhygiejne ikke i top, så er det meget sandsynligt, at den begyndende caries vil udvikle sig og blive til et reelt hul, der kræver tandlægebehandling.

Har du ikke haft held med at opdage cariesangrebet på et tidligt stadie, så kan du ikke forvente, at problemet forsvinder af sig selv. I den forbindelse skal der professionel tandlægehjælp til. Er der tale om et større hul, der realistisk set ikke vil kunne lukke sig selv, så skal der en plastfyldning til. Derudover er det vigtigt, at det syge tandvæv (emalje og dentin) bliver fjernet, og derfor er det nødvendigt at bore i den berørte tand.

Er du i tvivl om, hvilken behandling der er den rette for dig og din tand? Så bestil en tid til en konsultation og få stillet din tvivl.

Kan jeg gøre noget aktivt for at undgå huller i tænderne?

Når uheldet først er ude, så er der ikke meget andet at gøre end at søge tandlæge hurtigst muligt. Det er nemlig kun begyndende caries, der i nogle tilfælde vil gå over af sig selv, hvis man ændrer adfærd.

Har du på nuværende tidspunkt ingen huller i tænderne, og vil du gerne have, at det forbliver sådan, så skal du vide, hvordan du forebygger caries mest effektivt. Du har måske allerede en idé om, hvad du skal gøre, men det skader aldrig at få opfrisket sin viden.

Tips til forebyggelse af caries:

1. Gå regelmæssigt til tandlæge
  2. Børst tænder morgen og aften (og brug gerne tandpasta indeholdende fluor)
  3. Undgå så vidt muligt at spise og drikke sodavand, slik og andre sukkerholdige ting
  4. Få jævnligt renset tænder og få fjernet tandsten
  5. Kontakt altid din tandlæge, hvis du oplever smerter i tænder eller tandkød
  6. Brug tandtråd hver dag

Hvem er i risikogruppen?

I bund og grund vil alle – såvel børn og voksne som ældre – kunne få huller i tænderne. Det er dog en kendsgerning, at nogle mennesker oftere får huller i tænderne end andre. I den anledning skal du vide, om du er i risikogruppen.

Selvom du ikke tilhører de grupper, der er særligt disponeret for caries, så skal du gøre dit bedste for at forebygge caries, da det som sagt er noget, alle kan blive ramt af.

Disse personer er særligt udsat:

1. Personer, som har et meget stort sukkerforbrug
  2. Personer, som lider af mundtørhed
  3. Personer, som lider af gigt eller lignende handicaps
  4. Personer, som ikke prioriterer deres mundhygiejne (ved f.eks. ikke at børste tænder)

Søg altid tandlæge ved mistanke om huller i tænderne

Selvom du har en god mundhygiejne, skal du kontakte tandlægen, hvis du har den mindste mistanke til at du har huller i tænderne. Det kan f.eks. være, at du oplever kortvarige smerter ved indtagelse af f.eks. søde eller kolde fødevarer. Det er ikke sikkert, at dine tænder er blevet udsat for et cariesangreb, blot fordi disse symptomer er til stede, men det er ikke desto mindre noget, du bør få undersøgt nærmere.

Lader du stå til, og viser det sig, at der er opstået et hul, så kan hullet (og dermed problemet) hurtigt vokse sig større.

Hold øje med de typiske tegn på caries

I forrige afsnit blev du opfordret til at søge tandlæge, hvis du havde den mindste mistanke om caries. Det har måske fået dig til at overveje, hvilke symptomer du skal kigge efter. Er du i tvivl om dette, så kan du blive klogere nu.

Almindelige symptomer på caries:

• Ugennemsigtige hvidlige områder i emaljen
  • Områder med huller (i mere alvorlige tilfælde)
  • Smerte ved indtagelse af kolde, varme og søde fødevarer

Caries kan ikke altid ses med det blotte øje, hvorfor det er vigtigt, at du lægger mærke til – og reagerer på – nogle af de fysiske symptomer som isninger ved kolde drikke.